Thursday, March 5, 2009

Maserati Bikes, Born Again





"Maserati", name of the legendary car maker from Modena, will once again appear on bicycles. Maserati bikes also appeared in the 1970s but I suspect that story is lost in most people's memories (most of the bicycles bearing this label were built by Fiorelli).



The Maserati bikes were unveiled on March 3rd at the Geneva International Auto Show. They will be made by Milani Cycles of Gallarate (http://www.milanicycles.com/). There will be two models, the "Veloce" which is a racing road bike based on their top of the line N107 E model and the "Turismo" suited for less competitive activities.



Here, in Italian, is the announcement:



"Una Maserati made in Gallarate? Sembra strano, ma questa è ormai una realtà, anche se le Maserati in questione non sono rombanti auto di lusso, ma gioielli su due ruote prodotte dalla Milani Cycles, azienda artigianale di base nella città dei due galli. Un progetto che riunisce due marchi storici del made in Italy per una realizzazione di alta qualità.



Il debutto di questo nuovo prodotto è previsto oggi, martedì 3 marzo, all’International Motor Show in programma a Ginevra fino a domenica 15. Due saranno i modelli con il brand Maserati e il cuore gallaratese, una road bike e una city bike. La Veloce da corsa avrà nuove geometrie disegnate in esclusiva per Maserati destinate agli appassionati più esigenti. Per chi pedala con spirito meno competitivo c’è invece la Turismo, sempre uscita dai designer dei due marchi. «Questo progetto è destinato ad appassionare quanti amano la bicicletta» commenta il presidente Celeste Milani. «Siamo orgogliosi di avere raccolto la fiducia di un marchio prestigioso come Maserati. La tradizione, lo stile, l’eleganza e la tecnologia sono valori che accomunano Milani a Maserati. Per noi, come per loro, la passione conduce all’eccellenza».





La collaborazione con il marchio automobilistico modenese rappresenta una tappa storica per l’epopea della Milani, a oltre ottanta anni dalla sua fondazione. Milani Cycles Factory nacque, infatti, nel 1927 dal genio e dall’amore per il ciclismo di Natale Milani che, smessi i panni di corridore, fondò l’azienda in Gallarate. Allora nella città dei due galli esistevano anche altre fabbriche meccaniche con produzioni ciclistiche, del resto il mezzo di trasporto meccanico più diffuso all'epoca. La prima sede della Milani fu invece una vera e propria bottega artigianale. Quello spirito si è conservato nel tempo. Oggi Milani parla il linguaggio della ricerca tecnologica, ma non ha dimenticato le radici: tradizione e sviluppo, infatti, vanno di pari passo con l’intento di offrire un prodotto realizzato con cura artigianale ed in edizione limitata. I prodotti Milani for Maserati saranno commercializzati sia in Italia sia all’estero dai rivenditori Milani e dalle concessionarie Maserati. "




Photos: Milani Maserati "Veloce"; Milani Maserati introduction ad; Maserati area at 2009 Geneva International Auto Show with a Maserati GranTurismo S Automatic (ZF six-speed automatic), 4.7-liter V-8 433 hp; for history's sake: a 1970s Maserati MT-4 ; Dennis G. from Florida sent photos of an approx. 1973 women's Maserati. Photos below are of a Maserati MT-7:




Stories for the Italian Cycling Journal welcome; contact veronaman@gmail.com

6 comments:

  1. i have one of those Maserati bicycles. It was purchased new in 1974. I still have it in moderate condition. It's complete, but I broke the rear axle 30 yrs ago and never fixed it. Is it worth anything to anybody. Or have I just have an old obsolete bike. Please e-mail me with any information. I've kept it this long figuring might be worth something one day. Thanks

    ReplyDelete
  2. regforbes: sorry, no way to email you without an address. It may have some interest to someone but they are not considered very collectable.

    ReplyDelete
  3. Do the fork crowns have emblems?

    ReplyDelete
  4. I just (sadly) gave away my 1973 Maserati MT9 15-speed, a few months ago. Personally customized: the gears; 52-42-32 on the chainwheel, 32-> 13 on the freewheel cluster (NO overlap!). Fire Engine Red, Weinmann 999 center pull brakes. Quick release hubs, Campy Neuvo Record front and rear derailleurs, Campy pump holder, Zeus pump on the seat tube - Christophe-long toe clips, Fiami clincher rims, 4-cross spokes (27 in. wheels, 21 in. frame) Pleister rear carrier - she weighed 13 lb.
    Put on an extra long aluminum kickstand, and found an under-the-kickstand front/rear light generator combo that ran on the tread, not the sidewall. Drop handlebars with the brake extension so you could use the top bar ... Shimano stem shifters, wire cage water holder on the down tube, and the original 1973 "John's Derailleurs, State College, PA" sticker still intact.

    No - the front forks do NOT have any emblems. Only the head tube has the metal riveted emblem, and a decal on the seat tube.

    ReplyDelete
  5. What are some of these 1970s bikes worth. Crazy enough I found one! Do not know anything about this.

    ReplyDelete
  6. @Patrick: they aren't considered very collectable, so maybe a couple of hundred $ in my opinion

    ReplyDelete